Chip tuning


Chiptuning er processen med at modificere bilens elektroniske kontrolenhed (ECU) for at forbedre dens ydeevne. Ved at ændre softwaren, som styrer motorens funktion, kan chiptuning forbedre hestekræfter, drejningsmoment og samlet hastighed.

Chiptuning er populært blandt bilentusiaster, der ønsker at få det maksimale ud af deres køretøjer. Med en chiptunet bil kan førere nyde forbedret acceleration, hurtigere tophastigheder og bedre samlede køreegenskaber.

Et af vores kernekompetence er at levere skræddersyede tuningsfiler, der er designet specifikt til din bil. Vi forstår, at hver bil er unik, og derfor tror vi ikke på en størrelse, der passer til alle løsninger. I stedet tilbyder vi en individuel tilgang til chiptuning, der sikrer optimal ydelse og præstationer til netop din bil.

Hvad der adskiller os fra andre på markedet er, at vi ikke bruger færdiglavede tuningsfiler. I stedet tager vi højde for forskellige faktorer, herunder din motors tilstand, kilometerstand og andre relevante parametre for at skabe en fil, der er skræddersyet til dine specifikke behov. Vi mener, at denne tilgang sikrer den bedste ydelse og pålidelighed for din bil.

Det er vigtigt at bemærke, at chiptuning også kan have visse risici. Hvis tuning ikke udføres korrekt eller af en professionel tuner, kan det føre til motorskader eller endda sikkerhedsmæssige farer. Det er vigtigt at undersøge og vælge en troværdig tuner, hvis du beslutter dig for at gå ned ad chiptuning-ruten. Det er netop her vi skiller os ud af mængden, da vi laver custom-tuning, specielt til din bil og din kørestil. På denne måde sikrer vi os at både din bils motor- og du som ejeren er tilfreds med det udførte arbejde.

Samlet set kan chiptuning være en god måde at øge din bils ydeevne på, men det er ikke uden risici. Sørg for at undersøge og vælge en troværdig tuner for at sikre en sikker og effektiv tuningproces. Tag eventuelt fat i os via vores mail: [email protected]

Chiptuning


Generelt er DTC-koder et vigtigt værktøj til at vedligeholde, sikre og fejlfinde på køretøjer. Ved at overvåge DTC-koderne kan bilejere identificere potentielle problemer, før de bliver mere alvorlige og dyre at reparere. Samlet set er DTC-koder afgørende for at opretholde sikker og pålidelig kørsel. På denne måde kan du sikre dig, at din motor kører sundt.

Bil tuning


Fodbelysning i biler refererer til brugen af små LED-lys, der er placeret i området under instrumentbrættet på gulvet i bilen. Formålet med fodbelysning er at give en subtil og stilfuld belysning til bilens interiør, samtidig med at synligheden og sikkerheden forbedres under kørsel om natten. Fodbelysning kan også tilføje et personligt præg til bilens interiør og forbedre dens samlede æstetiske appel.

Det er vigtigt at bemærke, at nogle køretøjer kan kræve yderligere ledninger eller ændringer for at eftermontere fodbelysning korrekt, så det er altid en god idé at tage fat i os, inden installationen påbegyndes.

EGR Off

EGR Off

EGR (Exhaust Gas Recirculation) er en teknik, der anvendes i moderne bilmotorer til at reducere nitrogenoxid (NOx) emissioner. Nogle bilentusiaster og mekanikere vælger dog at slukke eller deaktivere EGR-systemet i deres biler, også kendt som "EGR off". Dette kan øge motorens ydeevne og brændstoføkonomi, men kan også resultere i øget emission af NOx, hvilket kan føre til problemer med emissionstests og potentielle ydeevneproblemer. Bemærk at dette er ulovligt på offentlige veje.

V-Max Off

V-Max er en funktion i biler, som elektronisk begrænser bilens maksimale hastighed til en bestemt værdi. Man kan deaktivere denne funktion for at øge bilens præstationer og tophastighed. Det er dog vigtigt at bemærke, at kørsel med for høj hastighed kan være farligt og kan resultere i overtrædelser af lovgivningen samt bøder.

DPF Off

DPF (Diesel Partikel Filter) er en funktion i mange dieselbiler, som hjælper med at reducere partikelemissionen i udstødningsgassen. DPF fungerer ved at fange og opbevare partiklerne, indtil de renses gennem en proces kaldet regenerering.

Man kan vælge at deaktivere DPF-funktionen, også kendt som "DPF off", da det kan forbedre bilens ydeevne og brændstoføkonomi. Det er dog vigtigt at huske på, at deaktivering af DPF kan øge emissionen af skadelige stoffer og partikler, hvilket kan have negative miljøkonsekvenser og føre til overtrædelser af lovgivningen. Bemærk at dette er ulovligt.

Adblue Off

Adblue Off refererer til en teknisk manipulation, hvor AdBlue-systemet på en dieselbil bliver deaktiveret. AdBlue er en væske, som sprøjtes ind i udstødningen for at reducere NOx-udledningerne i dieselbiler.

Nogle bilejere og mekanikere vælger at deaktivere AdBlue-systemet i deres biler ved at installere en enhed, som blokerer for AdBlue-injektionen. Dette kan føre til, at bilen ikke opfylder de nødvendige emissionsstandarder, hvilket kan resultere i bøder og andre strafbare handlinger.

Det skal også bemærkes, at deaktivering af AdBlue-systemet kan føre til øgede emissioner, hvilket kan have negative miljømæssige konsekvenser og er ulovligt at køre med på offentlige veje.

Specifik DTC Off

Dette refererer til en teknik, hvor man deaktiverer en bestemt fejlkode (Diagnostic Trouble Code), der opstår i bilens diagnose- og kontrolsystem.

Man kan vælge at deaktivere en Specifik DTC for at undgå fejlmeddelelser og advarselslamper på instrumentbrættet, selvom der er en fejl i systemet. Dette gør at den egentlige årsag til fejlen ikke bliver opdaget, hvilket kan resultere i ydeevneproblemer og skader på bilen, alt efter den specifikke fejl.

Det skal også bemærkes, at deaktivering af en Specifik DTC kan føre til, at bilen ikke overholder de nødvendige emissionsstandarder og kan føre til problemer med at bestå emissionstest og mulige lovovertrædelser.

Launch Control

Launch control er en funktion i nogle biler, der hjælper med at optimere accelerationen og ydeevnen ved at styre motorstyring og transmission. Funktionen hjælper med at styre drejningsmomentet og hjulspind, hvilket giver en mere jævn og kontrolleret acceleration. Brugen af launch control kan dog føre til øget slid og stress på bilens mekaniske dele og kan også påvirke brændstofforbruget og emissionerne. Brugen af launch control på offentlige veje kan også være farlig og ulovlig.

Pops & Bangs

Pops & bangs er en eftermarkedsfunktion, der kan tilføjes til bilens udstødningssystem for at producere høje, skarpe lyde under acceleration og nedbremsning. Funktionen opnås ved at tilføje ekstra brændstof til udstødningssystemet, som antændes og skaber de karakteristiske lyde.

Det skal bemærkes, at denne funktion ofte bruges til at give en mere sporty lyd og til at tiltrække opmærksomhed, men det kan også resultere i øget slid på motoren og udstødningssystemet. Det skal også understreges at dette er ulovligt på offentlige veje.

Bil optimering


I Danmark er chiptuning en populær måde at øge kraften og ydeevnen i køretøjer. Der er dog regler og bestemmelser, der skal følges for at sikre, at ændringerne er lovlige og sikre.

For det første er det vigtigt at bemærke, at enhver ændring af et køretøjs motor eller drivlinje skal overholde danske færdselsregler. Dette betyder, at chiptuning ikke må resultere i, at køretøjet producerer mere støj, røg eller forurening end lovlige tilladte grænser. Det er også vigtigt, at køretøjets bremser, affjedring og styring kan håndtere den øgede kraft og ydeevne.

Udover at overholde færdselsreglerne er der også bestemmelser vedrørende emissioner og støj. Enhver ændring af motoren eller udstødningssystemet må ikke øge emissionerne ud over, hvad der er tilladt ved lov. På samme måde må køretøjets støjniveau ikke overstige den lovlige grænse.

Det er også vigtigt at bemærke, at nogle forsikringsselskaber måske ikke dækker skader forårsaget af chiptuning-ændringer. Det anbefales derfor at rådføre sig med forsikringsselskabet, inden der foretages ændringer af køretøjet.

Hvis man ønsker at få lavet chiptuning på sin bil, hvilket kan øge bilens effekt med op til 20%, så kræver det en miljøundersøgelse i form af en flertrins gastest. Desværre kan denne test endnu ikke udføres i Danmark. Hvis man får lavet chiptuning uden at have fået en miljøundersøgelse, så er bilen i princippet ulovlig i Danmark. Hvis effektforøgelsen er på mere end 20%, så skal bilen afgiftsberigtiges på ny som udgangspunkt. Det betyder, at bilen er ulovlig, men man kan fx køre til Tyskland, få den miljøundersøgt og til sidst få den synet med de konstruktive ændringer.

Kravene til tuning er, at det skal overholde bestemmelserne om luftforurening i bekendtgørelsen om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr. Bemærk dog, at dette ikke gælder for køretøjer, der er beregnet til motorløb og som bruges til motorløb uden for færdselslovens område eller som er registreret til motorløb i Køretøjsregistret.

Hvis man køber chiptuningsudstyr til motordrevne køretøjer beregnet til motorløb, så skal man udfylde en tro- og loveerklæring, som skal opbevares hos sælgeren i 5 år og på forlangende udleveres til Færdselsstyrelsen i forbindelse med tilsyn.

Sammenfattende er chiptuning i Danmark lovligt, så længe ændringerne overholder danske færdselsregler og ikke overstiger lovlige grænser for emissioner og støj. Det er også vigtigt at overveje forsikringsimplikationerne, inden der foretages ændringer.